دبستان پسرانه امام علی (ع)توصیه های ضروری برای والدین محترم دوره ابتدایی - دبستان پسرانه امام علی (ع)

توصیه های ضروری برای والدین محترم دوره ابتدایی - دبستان پسرانه امام علی (ع)
سرخط خبرها
خانه / اولیا و مربیان / آموزش خانواده / توصیه های ضروری برای والدین محترم دوره ابتدایی

توصیه های ضروری برای والدین محترم دوره ابتدایی

بسمه تعالی

سخنی با والدین

با سلام ، والدین گرامی موارد  ذیل جهت موفقیت فرزند دلبندتان تقدیم می گردد :

کودکی که برای اولین بار از خانه و خانواده جدا شده و مدتی را در محیط بیرون از خانه به سر می برد، در معرض آموزش دانش ها و مهارت های مختلف و نیز شیوه های برخورد با دیگران و رفتار جمعی است، لذا باید ترتیبی اتخاذ کنیم که ارتباطات او، پدر و مادرش و نیز معلم ، مدرسه و محیط محل تحصیل و سکونت او از هر لحاظ با هم در تعامل باشد.

۱- حضور در مدرسه ، برقراری ارتباط نزدیک با کارکنان مدرسه و تماس تلفنی با معلّم فرزندتان را مدّ نظر داشته باشید .

۲- از تدریس کتاب های درسی ، قبل از تدریس و بعد از تدریس معلّم ، خوداری فرمائید تا فرزندتان در فرایند یاد گیری دچار تعارض نشوند .

۳- از نوشتن تمرینات و تکالیف، به عنوان کمک به فرزندتان ، به طور جدی خودداری نموده و فقط نقش راهنما را ایفا فرمایید .

۴- اجازه بدهید فرزنددلبندتان فکر کند ، بنویسد ، پاک کند ، اشتباهاتش را کشف و اصلاح کند تا سر انجام یاد بگیرد تا ازاین طریق عضلات دست او تقویت شده ، آمادگی کافی برای نوشتن در آینده را کسب کند.

۵-  به چپ دست بودن فرزندتان و نیز نمره ی بیست گرفتن حساسیت نشان ندهید ! .

۶- موقع خرید وسایل مدرسه و لوازم تحریر سعی شود وسایل ساده را انتخاب فرموده تا در کلاس برای فراگیران دل مشغولی ایجاد نشود.

۷- در جلد گیری کتاب ها و دفاتر سعی شود از پلاستیک های ساده و سفید استفاده گردد تا نام دانش آموز و روی جلد کتاب ها و دفاتر برای فرزند تان کاملا قابل مشاهده باشد .

۸- خود کار، ما‍‍ژیک ، مداد فشنگی ، مداد فشاری و مداد شمعی ، به هیچ وجه تا کلاس سوم  کاربرد ندارند ، زیرا مشکل پاک کردن ، بد خطّی ، تقویت نشدن عضلات دست و زود خسته شدن در آینده و نیز از بین رفتن دفاتر و کتاب ها را در پی دارند .

۹- نام و نام خانوادگی فرزندتان را روی یک تکه کاغذ نوشته و آن را با نوار چسب بر روی     کلیه ی وسایل او اعم از کتابها ، دفتر ها ، مداد ها ، مداد پاک کن ، مداد تراش ، جا مدادی و….. بچسبانید .

۱۰-  لطفا به وقت خواب فرزندتان بیش تر اهمیت بدهید . بهتراست فرزندتان اوّل شب بخوابد و صبح ها یک ساعت قبل از رفتن به مدرسه بیدار شود . مقدار خواب برای دانش آموزان ابتدایی ،حداقل هشت ساعت است.

۱۱-  فرزندتان را به خوردن صبحانه عادت دهید . هم چنین مقداری خوراکی از قبیل نان و پنیر، گردو ، خرمایا کشمش به همراه داشته باشد و او را از خوردن تنقلاتی مثل پفک، چیپس ، لواشک و مانند آن ها منع فرمایید .

۱۲-  فرزندتان را عادت دهید که در اوّل هر شب ، با توجّه به برنامه ی هفتگی و روزانه ی کلاس ، وسایلش را جمع و جور کند و بدین ترتیب فردی منظم ، وظیفه شناس و منضبط بار آید.

۱۳-  کلیه ی اوراق امتحانی ، آزمون ها و دفاتری را که تمام می شوند ، در داخل یک کیسه ی پلاستیکی یا یک پوشه بایگانی کنید و هر ماه پیشرفت فرزندتان را فقط با خودش بسنجید و مقایسه فرمایید .

۱۴-  هیچ گاه توانایی و دانایی فرزنددلبندتان را با همسالان و همکلاسی هایش مقایسه نکنید ، زیرا تفاوت های فردی وجود دارد .

۱۵-  درخانواده دو زبانه سعی کنید با فرزندتان در خانه فارسی صحبت کنید تا در خواندن کتابهای فارسی (بخوانیم و بنویسیم ) و  در درک مفاهیم درسی ، جمله سازی ، دیکته نویسی و …….دچار مشکل نشوند.

۱۶-  اوقات فراغت فرزندتان را طوری برنامه ریزی کنید که از برنامه ی کودک و نوجوان تلویزیون بهره مند شود ، مشروط بر آن که آن چه را می بیند و درک می کند برای شما والدین محترم بازگو کند و مورد تشویق قرار گیرد و بدین ترتیب     حافظه ی شنیداری ، قدرت تمرکز و اعتماد به نفس او تقویت می شود .

۱۷-  فرزندتان را عادت دهید که هر روز نیم ساعت قبل از رفتن به مدرسه به دستشویی برود ، زیرا در مدرسه ممکن است با دردسرهایی روبرو شود که بر بهداشت  فردی و اجتماعی و تحصیل او اثر منفی به جای گذارد .

۱۸-   به فرزندتان از همین الان مسئولیت بدهید .

برای مثال : ناخن هایش را بگیرد ،‌ کفشهایش را در جا کفشی قرار دهد و آن ها را واکس بزند ، موهایش را شانه کند ، مرتباً مسواک بزند ، رخت خواب و لباسهایش را مرتّب کند  ، جوراب هایش را بشوید ، درِ اتاق ، کلاس و یخچال را ببندد ، در انجام برخی کارهای خانه همکاری کند و در قبال کارهای محوله احساس مسئولیت کند .

بدین ترتیب فرزند شما احساس خود ارزشمندی کرده ، فردی کارآمد و مفید بار خواهد آمد .

۱۹-  در طول سال تحصیلی از روش تدریس معلّمِ فرزندتان آگاه باشید  و در تمرین و تکرار درسها، به منظور تثبیت یادگیری عمیق و معنی دار ، راهنمای فرزندتان باشید ، نه ! معلّم یار .

۲۰-  فرزندتان را به خواندن کتابهای غیر درسی و کمک آموزشی مرتبط در گروه سنی و پایه تحصیلی خودش تشویق فرمایید

 

 

 

شورای برنامه ریزی دبستان پسرانه امام علی (ع)

 

 

 

 

 

 

بسمه تعالی


قابل توجه والدین دانش آموزان دوره ابتدایی

 

کودکی که برای اولین بار از خانه و خانواده جدا شده و مدتی را در محیط بیرون از خانه به سر می‌برد، باید ترتیبی اتخاذ کنیم که ارتباطات او، مدرسه و محیط محل تحصیل و سکونت او از هر لحاظ با هم در تعامل باشد.
کودکی که برای اولین بار از خانه و خانواده جدا شده و مدتی را در محیط بیرون از خانه به سر می برد، در معرض آموزش دانش ها و مهارت های مختلف و نیز شیوه های برخورد با دیگران و رفتار جمعی است، لذا باید ترتیبی اتخاذ کنیم که ارتباطات او، پدر و مادرش و نیز معلم ، مدرسه و محیط محل تحصیل و سکونت او از هر لحاظ با هم در تعامل باشد.
اگر همراه کودک به مدرسه می آیید، بموقع حاضر شوید. فراموش نکنید زود رسیدن و انتظار کشیدن زیاد هم ، ممکن است باعث خستگی و تشویش کودک شود. به حرفهای او در راه بازگشت به منزل با علاقه گوش بدهید. این نشانه احترام شما به او و پذیرفتن او به عنوان یک شخصیت از سوی شماست.
می توانید ضمن همراهی، به او بیاموزید که وجود شما را به عنوان یک همراه موقت بپذیرد تا مراقبت شما موجب اتکای بیش از اندازه او به شما نشود. خوابیدن بموقع و کافی اهمیت زیادی دارد.
دقت کنید کودک غذایش را بموقع خورده و به اندازه کافی استراحت کرده باشد. اگر فرزندتان از هم اکنون که آغاز ورود به دبستان است با لزوم برنامه ریزی و رعایت نظم و انضباط آشنا شود، بدون شک در آینده از مشکلات ناشی از بی نظمی رنج نخواهد برد.
کفش و لباس او باید خارج از منزل تمیز و مناسب بیرون باشد. بکوشید از لباسهای دارای آرم و نشانه و نیز عکسهای خارجی استفاده نکنید.نوع پوشاک کودک در سالهای آغاز دبستان می تواند تاثیر زیادی در انتخاب های بعدی او در سنین بالا بگذارد. دنیای بچه ها، دنیای رنگی و سرشار از تخیل است.استفاده نکردن از لباسهای آرم دار و منقوش به عکس، به معنای استفاده از لباسهای رنگین و متنوع نیست.

از دادن پول برای خوراکی و چیزهای دیگر به نوآموزان ابتدایی خودداری کنید. خوراکی مناسب و مورد نیاز او را قبلا تهیه کنید و در اختیارش قرار دهید.
مطمئن شوید کودک شما لیوان، دستمال و وسایل شخصی خود را به همراه دارد و یادآور شوید که وسایل فقط مخصوص استفاده خود اوست.برای کودک مشارکت و همکاری با دیگران، نباید به معنای استفاده از وسایل شخصی فرد دیگر معنا دهد.

اگر احساس می کنید که فرزند شما از رفتن به مدرسه بیم دارد، در راه با او صحبت کنید و به او اطمینان دهید که جای هیچ نگرانی ای نیست. بازگو کردن خاطرات گذشته او را سرگرم و دلگرم خواهد کرد.این بیم کاذب، نتیجه جدا شدن کودک از محیط خانه و ورود او به محیطی است که هیچ گونه آگاهی در مورد آن ندارد و همچنین پیوستن به جمع دیگر دانش آموزان است.بنابراین تفاوت های مدرسه و خانواده برای کودک تشریح شده و برتری های محیط دوم برایش بازگو شوند، به مرور از بیم کاذب کاسته می شود. او را تشویق کنید که مشکلات خود را با آموزگارش در میان بگذارد.به او اطمینان دهید آموزگارش مهربان است و او را حمایت خواهد کرد. برای کودک ، هیچ کس در محیط بیرون از خانه نمی تواند دلسوزتر و موثرتر از آموزگارش باشد. کودک باید دریابد که در محیط یا خانه دومش ، سرپرست دومی دارد و او معلم اوست.
بکوشید تمامی مدتی را که در مدرسه هستید به توصیه اولیای دبستان عمل کنید. از درخواست غیرمنطقی بپرهیزید. تعارضات میان خانه و مدرسه ، اثرات سویی بر شخصیت دانش آموز می گذارد.نقش اولیای خانه و مدرسه، باید کاستن این تعارضات باشد. کمترین تعارض رفتاری میان پدر و مادر و اولیای مدرسه، بر رفتار و شخصیت کودک موثر است.
نکته مهم دیگر این است که از درگیری و نزاع حتی به صورت لفظی و در حضور فرزندان پرهیز و از کم جلوه دادن اهمیت تحصیل و کسب دانش حتی در قالب طنز و شوخی جدا خودداری کنید، چرا که تکرار این رویه کم کم موجب دلسردی و عدم اطمینان دانش آموز به آینده تحصیلی اش خواهد شد.
در طول سال تحصیلی، ارتباط خود را با انجمن اولیائ و مربیان مدرسه و معلمان حفظ کنید و در ارائه پیشنهادها و همکاری با آنان دریغ نورزید.
به برنامه ملاقاتی که آموزگاران یا مدیریت مدرسه برای شما تهیه کرده اند، توجه و از حضور بی موقع در مدرسه خودداری کنید.
معاونان مدرسه، نقش بسیار مهمی در ایجاد انضباط و علاقه مندی کودکان در محیط واحد آموزشی دارند. جایگاه با اهمیت معاونان را به فرزند خود گوشزد کنید و به او بگویید به توصیه های معاون مدرسه گوش فرا دهد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توصیه های بهداشتی به اولیاء عزیز و دانش آموزان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

با تبریک سال جدید تحصیلی خدمت اولیاء ودانش آموزان عزیز، مربی بهداشت مجتمع آموزشی غیردولتی پسرانه ی امام علی (ع)مقطع دبستان، یادآوری و آموزش یک سری نکات را به منزلۀ اهمیت بیشتر از وظایف خود دانسته و انتظار همکاری و همدلی را توسط اولیاء و دانش آموزان در طول سال تحصیلی ۹۵-۹۴ خواستاریم.از آنجایی که یکی از مهمترین نعمت هایی که خداوند به انسان عطا فرموده، سلامتی است و داشتن زندگی سالم به معنی از دست دادن چیزهایی که از آن لذت می­بریم نیست، بلکه برنامه ریزی برای زندگی همراه با موفقیت، نشاط و سربلندی است. تنها با تغییر بعضی از رفتارها و عادات نادرست می­توان زندگی سالم تر و شادتری داشت.از آنجا که سلامتی با آگاهی و عمل به اصول تندرستی به دست می­آید برای شما اولیاء محترم و دانش آموزان عزیز پیام های زیر را آماده ساخته­ایم که عمل به توصیه های آن می تواند زندگی سالمتری را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد.

دانش آموز عزیز؛

  1. تمیز نگه داشتن دستها مطمئن ترین راه برای پیشگیری از اکثر بیماریهاست از این رو، همیشه دستهای خود را بعد از رفتن به توالت و پیش از صرف غذا و خوراکی به طرز صحیح با آب و صابون بشوئید.
  2. از وسائل شخصی خود نظیر لیوان- دستمال- قاشق و چنگال و حوله وسائل استخر استفاده نمایید.
  3. در طول هفته حداقل ۳-۲ بار استحمام داشته و در حفظ تمیزی یونیفرم مدرسه و کیف و کفش ها و لباس زیر و جوراب های خود کوشا باشید. طبق برنامه­ی ورزشی مدرسه روزهایی که ورزش شنا دارید، از شب قبل حمام کرده به طوری که موهای شما چرب نباشد و در طول ساعت شنا، از کلاه پلاستیکی استفاده نمائید و همیشه از حوله و مایو و عینک مخصوص شنا خود استفاده کرده و پوشش مناسب برای خروج از استخر به همراه داشته باشید «کلاه حوله ای و سوئی شرت» در فصل پاییز و زمستان به منظور پیشگیری از سرماخوردگی.(پایه ی سوم )
  4. مدت زمان تماشای تلویزیون و انجام بازیهای رایانه ای نظیر تبلت و موبایل در منزل را به حداقل کمتر از یک ساعت در روز کاهش دهید. برنامه ریزی برای تمرین و انجام تکالیف در منزل داشته باشید تا شب ها به موقع خوابیده و صبح زودتر از خواب بیدار شوید تا در مدرسه حالت کسالت نداشته باشید.
  5. خوردن صبحانه را هر روز در برنامه خود داشته باشید و از صبحانۀ سالم نظیر نان و پنیر و گردو استفاده نمائید و توصیه می­شود که صبحانه از شیر ولرم به جای شیر سرد استفاده شود تا در مدرسه دچار نفخ شکم نشوید با خوردن صبحانه یادگیری خود را افزایش خواهید داد.
  6. از دو بند کوله پشتی در هر دو شانه استفاده نمائید. سعی کنید در انتخاب کیف خود همواره به قابل شستشو بودن آن توجه نمائید تا در زمان لازم شسته و تمیز و مرتب به مدرسه مراجعه فرمایید. همواره از کفش­های مناسب در ساعات مدرسه استفاده نمائید بهتر است که کفش شما حالت بوت «ساق دار» باشد و بندهای آن را ببندید که زیر پای شما گیر نکند از این رو اگر به جای بند از کفش های چسب دار استفاده شود بهتر است.
  7. از مصرف نوشابه و آب میوه های مصنوعی و خوراکی­هایی که مواد افزودنی دارند صرف نظر نموده و از آب میوه های طبیعی و میوه های تازه و لقمه های خانگی و خشکبار و دوغ استفاده نمائید.
  8. به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان روزی ۲ مرتبه مسواک زندن صحیح قبل از خواب و بعد از خواب و در طول روز اگر از مواد خوراکی شیرین استفاده کردید مسواک زدن را فراموش نکنید. پس از مسواک به خصوص شب ها از نخ دندان استفاده نمائید و در طول فصل پاییز و زمستان از محلول رقیق آب نمک پس از نخ دندان استفاده کنید که به منزلۀ پیشگیری از سرماخوردگی هم می­باشد.
  9. در طول فصل پاییز و زمستان از مرکبات و شلغم بیشتر استفاده نمایید تا دچار سرماخوردگی و آنفلانزا نشوید در صورت ابتلا به بیماری لطفاً به پزشک مراجعه و در منزل استراحت نمایید تا از بروز بیماری به همکلاسی های خود جلوگیری شود.
  10. در زمان آلودگی هوا، مصرف شیر و مایعات را به روزی ۵-۴ لیوان افزایش دهید از ماسک های مخصوص «فیلتردار» در زمان خروج از منزل استفاده نمائید. در این زمان استحمام روزانه و شستشوی روزانه لباسها توصیه می شود و از رفت و آمدهای غیرضروری خودداری نمائید تا کمتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرید

– ۱۱-صحیح نشستن اهمیت زیادی دارد. به آنها یاد بدهیم که در موقع نشستن ، باید کاملاً در عقب نیمکت یا صندلی قرار بگیرند تا بتوانند فرورفتگی طبیعی پشت خود را حفظ کنند و تکیه گاه کافی برای ران ها داشته باشند.

با آرزوی سال تحصیلی همراه با سلامتی و موفقیت شورای برنامه ریزی دبستان پسرانه امام علی (ع)

همچنین ببینید

تصاویر جشنواره غذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *