دبستان پسرانه امام علی (ع)علاقه مند کردن کلاس اولی ها به نوشتن مشق - دبستان پسرانه امام علی (ع)

علاقه مند کردن کلاس اولی ها به نوشتن مشق - دبستان پسرانه امام علی (ع)
سرخط خبرها
خانه / خبر / علاقه مند کردن کلاس اولی ها به نوشتن مشق

علاقه مند کردن کلاس اولی ها به نوشتن مشق

با تشکر از خانم سعادتی بابت مطالب مفیدشون.امیدواریم مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد.

 

راهکارهای پیشنهادی زیر می تواند کمک شایانی در علاقمندی کلاس اولی های تازه وارد به انجام تکلیف خانه باشد.

 

۱- راهکار اول – استفاده از آواها و صوت ها : در این روش والدین برای هر نشانه یا حرفی که کودک می نویسد صدا و آوایی با دهانشان ایجاد می کنند که این صداها و آواها می تواند خنده دار ، جدی ، غمگین ، گریان ،و جنبه ها ی هیجانی متفاوتی داشته باشد . والدین در این روش همچنین می توانند برای هر نشانه یک اسم انتخاب کرده و هنگامی که کودک نشانه را می نویسد آنها اسم آن نشانه را با آواهایی که بار هیجانی دارند ترکیب نمایند برای مثال : کودک در حال نوشتن نشانه ی « آ » است مادر همزمان در حالی که صدای «آ » را کشیده ، می گوید من« آ» کوچولویم و برای نشانه ی بعدی نیز به همین ترتیب یک اسم دیگر و….

 

۲- راهکار دوم – سخن گفتن از زبان نشانه ها و کلمه ها : در این روش همچنان که کودک مشغول نوشتن است مادر یا پدر خود را به جای نشانه ها قرار داده و از زبان آنها با کودک سخن می گویند . مثلا کودک «ب» را می نویسد مادر می گوید آفرین عزیزم که مرا نوشتی ؛حالا برای این که تنها نباشم یک برادر هم کنارم بنویس تا با او حرف بزنم ، کودک نشانه ی بعدی«ب » را می نویسد مادر می گوید : وای چه برادر زیبایی برایم نوشتی زحمت بکش و یک خواهر هم برایم بنویس.و….

 

۳- راهکار سوم – قصه گفتن برای کودک : در این روش همچنان که کودک مشق می نویسد برایش قصه تعریف می کنیم ،بهتر است قصه هایی برای کودک بگوییم که وی انها را دوست دارد و به علاوه قصه را به گونه ای تعریف کنیم که کودک از نوشتن دست نکشد.

 

۴- راهکار چهارم – مسابقه دادن با کودک : در این روش والدین هم یک کاغذ برداشته و از همان نشانه یا کلمه ای که کودک می نویسد شروع به نوشتن کرده و به کودک می گویند هر کسی که زودتر و تمیز تر بنویسد برنده می شود….

 

۵- راهکارپنجم – توصیف نوشته های کودک از زبان یک موجود دیگر مثلا دفتر یا مداد یا پاک کن کودک و…. در این روش همچنان که کودک می نویسد مادر خود را به جای یکی از اشیا نامبرده قرار داده و از زبان آن شی مشق کودک را توصیف می کند مثلا برای نشانه ای که کودک نوشته ،می گوید : وای این اگر بگذاری تو آفتاب جفت جفت می پرد و یا برای نشانه ی دیگر می گوید : اها حالا این یکی بدک نیست و…

خواندن یکی از پیشرفته ترین وپیچیده ترین توانایی های ذهنی انسان است.خواندن یعنی ارتباط کلی فرد با یک سری اطلاعات سمبلیک که به جنبه بصری یادگیری اطلاق می شود(یعنی تبدیل نوشتاری به گفتاری).کیفیت و بازدهی خواندن ومطالعه به میزان اصلاح روش های آموخته شده در دوران ابتدایی بستگی دارد.

نه فقط یه نکته اگر برای تایپ مطلب طولانی مشکل داشتید فایل صوتی …

در فرهنگ روانشناسی اصطلاح اختلال خواندن(نارسا خوانی) به هر گونه ناتوانی در خواندن اطلاق می شود که بواسطه آن دانش آموزان از سطح پایه کلاس خود در زمینه خواندن عقب می مانند و هیچ گونه شواهد عینی دال بر نارسایی هایی چون عقب ماندگی ذهنی٬آسیب مغزی٬مشکلات هیجانی و فرهنگی٬و مشکلات گفتاری وجود ندارد.

دانش آموزان نارسا خوان٬ دارای نقایص بسیار گوناگونی هستند که منشاء آنها عملکرد نامناسب مغز است.این عملکرد نامناسب لزوما ناشی از آسیب مغزی نیست بلکه به سبب این است که مغز این افراد عملکردی متفاوت از کودکان عادی دارد

نارسا خوانی که به تاخیر و نقص در توانایی خواندن مربوط می شود با اصطلاحاتی مانند: دیسلکسی٬ آلکسی٬عقب ماندگی خواندن٬اختلال ویژه در خواندن همراه است.

مشکلات خواندن یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان دچار اختلالات یادگیری با آن مواجه هستند.این دانش آموزان اکثرا مشکلاتی در جهت یابی فضایی٬تشخیص جهات مختلف(بالا-پایین-چپ-راست-و…) ٬توالی حروف و کلمات وهماهنگی چشم و دست دارند.در واقع خواندن ٬فرایند رشد تکلم و زبان است.بدین معنا که فعالیت خواندن از زمانی آغاز می شود که کودک اولین کلمات را برای بیان مقاصد خود به کار می برد.در این هنگام کودک با دیدن یا لمس کردن شیء و یا تصاویر ٬آن کلمه و یا نماد برایش تداعی می شود و در حقیقت مجموعه ای از صداها جایگزین اشیاء ٬تصاویر و مفاهیم آنها می شوند.پس از تجربه کافی در این زمینه و با آغاز سن رفتن به مدرسه و برخورداری از آموزشهای لازم ٬مرحله ارتباط دادن کلمات و صداها با نمادهای نوشتاری شروع می شود

پیشنیاز درست خواندن ٬برخورداری از تواناییهایی چون دقت شنوایی٬ ادراک شنوایی و حافظه شنوایی و نیز دقت بینایی٬ ادراک بینایی و حافظه بینایی است

-اشکال در تشخیص حروف الفبا و صدای آنها

-معکوس خواندن کلمات.

-جا انداری کلمات.

-کند خوانی٬آهسته خوانی٬ بریده خوانی جملات.

-گم کردن خط به هنگام خواندن.

-بی رغبتی به خواندن.

-اشکال در بخش و صداکشی(هر چند که ممکن است جزو برنامه آموزشی نباشد).

-تغییر افعال به میل خود.

-بکار بردن کلمه هم معنی کلمه مورد نظر.

-ضعف در درک مطلب.

عدم رعایت علائم نگارشی مانند: (:- ؟ -!-٬ و…)

-بکار بردن حرفی بجای حرف دیگر و یا کلمه ای بجای کلمه دیگر.

دانستن این نکات به شما کمک می کند دانش آموز اختلال خواندن را شناسایی و جهت بررسی و تایید تشخیص به مراکز ال دی ارجاع بدهید

استاد در واقع در زمان خواندن چشم دارای دو حرکت است :

یکی توقف که کلمات ازطریق چشم به مغز منتقل می شن.

ویکی هم پرش که چشم روی کلمات حرکت می کند.

من شنیدم اغلب کودکان مادام العمر به این فرایند اساسی شون آسیب رسیده.

این درسته؟

انواع مشکلات خواندن و راهکارهای درمانی

۱-آینه خوانی یا وارونه خوانی

۲-حذف کردن کلمات یا حروف(جاگذاری

جایگزین کردن یک کلمه بجای کلمه دیگر(تغییرافعال به میل خود

۴-تکرارکلمه یا عبارت

-اضافه کردن کلمات به جمله

کلمه به کلمه خواندن ومکث زیاد روی کلمات

استاد موردی را که شما فرمودید تحت عنوان حرکات ساکاد چشم گفته می شود

معمولا بچه هایی که در این حرکات مشکل دارند در موقع خواندن کلمه را جا می اندازند و یا از شیوه حدس زدن استفاده می کنند یعنی بدون دیدن کل کلمه با دیدن اولش یک کلمه از خزانه واژگانی انتخاب و می خوانند

تمرینات منظم و پیوسته تعقیب چشمی می تواند موثر باشد

که در جای خودش این تمرین ها را خواهم گفت

هر کدام از این انواع اختلال خواندن علل و راهکار های درمانی دارد

که من سعی می کنم راهکار هاییرا برایتان بنویسم که قابلیت اجرا در کلاس و یا به عنوان یک راهکار به خانواده را داشته باشند

اون مورد که شما می فرمایید در دیکته به مهارت های شنیداری و مسیله سرعت نوشتاری و .. بر می گردد

آینه خوانی یا وارونه خوانی.

مثال: خواندن کلمه( رود ) بجای کلمه ( دور).

علل:

الف):رشد ناکافی حرکات چشم.

ب):عدم غلبه نیمکره مغزی (چپ برتری یا راست برتری).

ج):عدم درک این وضوع که مکان حروف یا کلمه باعث میشود که جمله یا کلمه بطور کلی تغییر کند.

د):رشد ناکافی مهارت های دیداری

ه):تدریس وآموزش نامناسب.

و):تند خوانی وعدم توجه وبی دقتی .

ز):در موارد خیلی شدید علت آن ممکن است اختلال در سیستم عصبی باشد

این مورد معمولا در بچه های پایه اول دیده می شود

و به علت مشخص بودن زود شناسایی می شود

استاد من فک میکنم آنجه دغدغه ی دوستان نیز هست راهکار برای نابهنجاری در ادراک دیداری مثل خ و غ و …. باشد .

راهکار در این خصوص اگر وقت داشتید بدهید ..

منظورتون دقت دیداری است

این به تند خوانی و حرکات چشم و ضعف در مهارت دیداری بر می گردد که در کل خودش در دل یکی از انواع اختلال خواندن قرار می گیرد

اخه به نوشتن و دیکته اشاره کرده بودن

که خودش در گروه اختلالات نوشتن است

و با اختلال خواندن متفاوت

بله برای همین گفتم اول این مورد

خوب راهکار های در مانی اختلال ایینه خوانی …….

روش های درمان:

– در تمام دروس فعالیتهای مربوط به خواندن تاکید بر آموزش از راست به چپ نمایید (در ریاضیات تاکید از چپ به راست می باشد).

– کلمه یا جمله را با انگشت یا کارت بپوشانید واز کودک بخواهید به تدریج قسمتی از کلمه یا جمله را که دستتان از روی آن برداشته می شود، را بخواند.

– کشیدن خط زیرکلمه یا جمله.

– کودک را آموزش دهید تاانگشت خود را زیرکلمه بگذاردوسرعت خواندن خود را با دستش هماهنگ کند.

– کشیدن فلش از راست به چپ زیر کلماتی که کودک در خواندن آنها مشکل دارد.

– کلمه ای را بر روی تخته بنویسید واز کودک بخواهید که همزمان با تعقیب حروف با انگشت ،صدای آن ها را بلند بخواند.

– ازتخته مغناطیسی وحروف برجسته استفاده کنید واز کودک بخواهید بعد از لمس کردن حروف با انگشتان،کلمه را بخواند.

برای اینکه توجه کودک را به اهمیت ترتیب مکانی حروف در کلمه جذب کنید ،کلمه ای را که کودک اشکال دارد در بالای کلمه ای که برعکس می خواند ،بنویسید و از کودک بخواهید که با کشیدن خط ،حروف بالا را به حروف پایین وصل کند. مثال: روز زور(صداها به هم وصل شوند

اختلال در خواندن اکتسابی نیست دگه؟

ببینید کلا اختلال یادگیری همون طور که دیشب گفتم علل مختلفی داره یکی از اون ها می تونه اکتسابی باشه که در این موارد اختلال یادگیری خودش علت مشکلات درسی نیست

بلکه معلول عللی مثل مشکل در تدریس و ارائه دروس از طرف معلم . فقر فرهنگی و …. می باشد

حذف کردن کلمات یا حروف(جاگذاری)

علل:

-عدم شناخت کلمه وناتوانی در تلفظ صحیح کلمه از طریق تجزیه صداها.

-عادات نادرست خواندن.

برای تشخیص علتهای فوق، یک متن را به کودک بدهید تا بخواند وسپس یک متن ساده تر به او بدهید ودر هردو مورد تعداد کلمات حذف شده را یادداشت نمایید.       اگر تعداد کلمات حذف شده در هر دو متن یکسان بود،نتیجه میگیریم که حذف کلمات بدلیل عادات نادرست کودک است.           ولی اگرحذف تعداد کلمات درمتن ساده تر بیش از متن قبلی بود ،علت آن عدم شناخت کلمه توسط کودک می باشد که در این صورت باید بخش و صداکشی را با او تمرین کرد(حتی اگر بخش وصداکشی جزو برنامه آموزشی نباشد

راهکار های درمان

-جلب توجه دانش آموز به کلمه ای که حذف کرده وهمچنین اصلاح آن کلمه.

-استفاده از کاغذ نماد یاب یا راهنما (فلش)ویا قرار دادن انگشت زیرکلمه.

-دانش آموز باید   به همراه سایرین متن رابخواند.این کار به روان خوانی اوکمک می کند.

-ازفعالیتهایی که حس رقابت را تقویت می کنند بین دانش آموزان پرهیزشودو آنان هرگز با یکدیگرمقایسه نشوند

استاد مکث وتوقف زیاد یا گم کردن کلمه هم شامل میشود

چون در پایه های پنجم وششم تدریس داشتم کمتر این اختلالات محسوس بوده برای من مطالب این دو روز عالی بود

شامل چی ؟

چقدر اینو خوب گفتید خانم آرین???

بله یکی از نشانه های اختلال خواندن است عزیزم

این قسمت

گم کردن کلمه ممکن است

عدم رعایت نشانه ها چی ؟

البته اون تست و ارزیابی را که در راهکار های درمانی عرض کردم را اجرا بفر مایید بهتون می گه که این گم کردن مربوط به اون نوع م شه یا مشکل به علل دیگه ای مثل نقص در توجه و تمر کز بر می گرده

توقف زیاد هم ممکن است به علت مشکل در شناسایی کلمه و یا عدم مهارت در ترکیب ها یا سخت بودن متن و جدید بودن متن باشد به هر حال تمام موارد وقتی می تواند یکی از نشانه های اختلال خواندن باشد تکرار شود

این مورد به درک مطلب بیشتر مربوط می باشد اما می تواند یکی از نشانه ای دیسلکسیا هم باشد

دیسلکسیا یعنی همان نارسایی درخواندن

البته خانم خاتمی می دونه ها ولی گفتم شاید خانم ناظم یادش رفته باشه?

جایگزین کردن یک کلمه بجای کلمه دیگر( مثل تغییر دادن افعال به میل خود)

مثال: بجای خواندن کلمه (داد )می خواند :(دارد)

علل:این نوع از اختلال خواندن شامل این موارد می باشد :

-بی دقتی که به ضعف مهارت های دیداری بر می گردد و یا نقص در توجه و تمر کز ADD

– ناتوانی در شناخت کلمه (یعنی کلماتی که با معنی جمله مطابقت ندارد)

و همچنین ناتوانی در درک مطلب

اینجا خیلی گسترده باید باشه

-البته درک مطلب و مقوله انشا یکی از شاخه های اختلال نوشتن و خواندن توام است که حتما اشاره خواهد شد

تکرار حرف در کلمه را هم شامل میشود؟

این بچه های حتی خیلی قوی که می فرستند از مدارس برای المپیاد سوادخواتدن اینجا مارو ناامید می کنند واقعا

تکرار حرف می تواند به عنوان یک راهکار برای دانش آموزی باشد که در خواندن کند است که این کنذ بودن به عللی مثل ضعف در ترک یب باشد و یا به علت حافظه دیداری خوب با این تکرار به خودش فرصتی می دهد تا کلمه را از روی شکل ظاهری اش حدس بزند

و اگر این تکرار در گفتارش هم باشد باید به لکنت شک کرد

خواندن کل کلمه بدون توانایی تشخیص حروف شامل میشود ؟

بله

این به ناتوانی در ترکیب بر می گردد

معمولا بچه های این چنینی حافظه دیداری خوبی دارن و لی تا جایی این می تواند به عنوان اهرم برایشان کار برد داشته باشد

یه دانش آموزی امسال تومدرسه مون دارای لکنت است. باید برای درمان لکنت حتما اقدام کنیم؟

وقتی تعداد کلمات زیاد شد اون موقع ضعف آنها در ترکیب بارزتر خواهد بود

چه دامنه وسیعی داره این اختلال در خواندن

ممنون که ما رو آشنا کردید

در اول گفتارش است یا در میانه گفتار ؟

در اول

بپرسید علتش چی بوده ؟ از کی شروع شده ؟

جنبه ارثی دارد ؟

یا در اثر یک حادثه مثل ترس حادث شده ؟

بعدا باخودتان تماس میگیرم دراین خصوص

شب ادراری دار ه ؟

شاید هم جنبه روانی من داشتم

روش های درمانی جایگزین کردن یک کلمه بجای کلمه دیگر

-جایگزینی به علت بی دقتی توجه دانش آموز   را به به کلمه جایگزین جلب کنید ،خواندن متن همراه با سایر دانش آموزان ودر صورت امکان ضبط صدای کودک هنگام خواندن ، گوش دادن کودک به صدای خود.

-جایگزینی ناشی از شناخت کلمه :

-درست کردن کارت کلمات از کلماتی که دانش آموز در آنها مشکل دارد تا کودک ببیند وبخواند.

-روی بخش وصداکشی تاکید بیشتر ی شود(حتی اگر بخش وصداکشی جزو برنامه آموزشی نباشد.).

-کلمات مشکل را در کلمات ناتمام بکار ببرید مثال: تصمیم= ﺗ…..میم.

-دانش آموزا را مطمئن کنید که به اندازه کافی برای هجی کردن کلمه مورد نظرتوانا است وببه کمک دیگران وابسته نباشد .

اگر تند می خواند سرعت خواندن او را منترل و کم کم پایین بیاورید

گاهی تسلط به متن خواندنی این مشکلات را به وجود می آورد چون تند می خواند حذف می کند حدس میزند و جایگزین می کند

استفاده از طلق های رنگی

مثلا هر پارگراف را با یک رنگ بخواند این کار سرعت خواندن را پایین آورده و دقت او را افزایش داده در نتیجه در خواند اشتباهات کمتری از این دست را مرتکب می شود

پسوند یا پیشوندهای اضافه هم شامل میشود

کنترل

بله خانومم اضافه کردن و حذف کردن

چه کلمه باشد چه قسمتی از یک کلمه

یک هجا . یک پس وند یا پیشوند

اختلال خواندن از نوع تکرارکلمه یا یک عبارت

علل:

-عدم شناخت کلمه وناتوانی در ترکیب صداها.

-عادات نادرست هنگام خواندن. که در پاسخ به سوال یکی از دوستان این عادات را توضیح دادم

روش های درمان مورد ذکر شده

-توجه کودک به کلمه یا عبارت تکراری چلب و معطوف کنید .

-از دانش آموزان بخواهید متن درس را با هم بخوانند.

-از دانش آموز بخواهید تا قبل از شروع به خواندن متن ،آن را برای خود ش بخواند .

-در ابتدا از ساده به مشکل . مثلا مطلب آسانتر (یا حتی یک پاراگراف)در اختیار دانش آموز قرار گیرد و با پیشرفت او،متن را مشکل تر کنید.

-از اوبخواهید تا با انگشت گذاشتن زیر کلمات،سرعت خواندنش را مدیریت کند.

فرایند رمزگشایی هم موثره ..

مثلا برای خواندن ابر . باید آنها را به واج های ا/ب/ر شکست سپس واج ها ترکیب شود تا کلمه ی خوانده شده “ابر” تولیدشه

کدام نوع از انواع اختلال خواندن ؟

میتوان از آنان خواست در متن هایی مثلا روز نامه کلمات خاصی راپیدا کنند

فک کنم این مربوط به اون مرحله رشد زبان کودک باشه … یادم بیاورید

اگر هدف از این راهکار شناخت کلمه و رفع مشکل ترکیب باشد بله می تواند موثر باشد

اما اگر هدف فقط تقویت دقت دیداری باشد خیر در این مورد راهکار مناسبی نیست

در مورد ایینه خوانی و یا حدس زدن می تواند راهکار مناسبی باشد استاد

فک کنم فراموش کردن صدای بخش اول یا صدای آخر باشد

بله با همون آیینه خوانی …..??

ن بابا اینا چون می دونند من جمع بندی می کنم خیلی هاشون دگه آف هم شدند …

فقط یادمون باشه اردو رفتیم به همین دوسه خانوم جایزه بدیم …

مورد اضافه کردن کلمات به جمله

علل:

-اشکال در درک مطلب.

-بی توجهی به متن.

اگر کلمه ای که کودک به متن کتاب اضافه می کند با معنی باشد وبه جمله ارتباط داشته باشد،نشانگر آگاهی دانش آموز از مطلب مورد نظر است ولی ناشی از بی دقتی اوست.ولی اگر کلمه اضافه شده ،ربطی به جمله نداشته باشد دلیل آن اشکال در درک مطلب می باشد

روش های درمان این مشکل :

-افزایش گنجینه لغات واستفاده از کلمه های هم خانواده.

-تعریف کردن تصاویر کتاب توسط آموزگار و دانش آموز.

-پیدا کردن نکته کلیدی مطلب در متنی که می خواند تا بداند کل مطلب درچه مورد است

-شناخت و پیدا کردن جزییات مهم هر متن.

-بحث وگفتگو در مورد مطلب یا داستان قبل از خواندن آن.

-جلب توجه دانش آموز خواندن متن همراه با سایر دانش آموزان.

میتونه عدم درک مطلب باشه چون بیدلیل اضافه می کنه

۶-کلمه به کلمه خواندن و مکث زیاد روی کلمات موردی که یکی از دوستان پرسیده بودن

 

مکث زیاد روی کلمات بدلیل این است که دانش آموزروی کلمات وساختار جمله تسلط کافی ندارد.         سرعت خواندن به تنهایی اختلال نیست مگراینکه باعث اضطراب شود )

علت ها :

-عدم شناخت کلمه.

-اشکال در درک مطلب.

-عادت های نادرست به هنگام خواندن

اگر تمرینات کتاب دقیق عمل بشه همه این راهکارها رو داره

واقعا کتب جدید از این لحاظ چقدر عالی نوشته شدند

احسنت …

قابل توجه دوستان می تونیم این موارد را بعضا در قسمت توصیه های گزارش پیشرفت تحصیلی بجه ها هم بنویسیم .

بله یکی از دلایل می تواند باشد اختلال نوشتن از نوع درک مطلب با پایه اختلال خواندن

راهکار های درمانی :

-انتخاب متن های ساده تر برای خواندن دانش آموز.

-استفاده از کتاب داستانهای ساده .

-افزایش توانایی کودک در شناخت کلمات معمول ومتداول.

-ابه کار بردن ا کارت همراه با تصویر (به این صورت که کلمه نا آشنا را زیر تصویر آن بنویسید سپس لغت جدید را در کلمه به کار ببرید).

-به دانش آموز امکان دهیدتامتن داستان را بخواند وسپس آن را بصورت نمایش اجرا کند.

-به او اجازه دهید تا داستانهای مهیج ومورد علاقه را با صدای بلند بخواند.

-از دانش آموز تان بخواهید تا متن واشعار را کرار کند.

-از دانش آموزان بخواهید تامطالب کتاب را بصورت گروهی بخوانند.

خواهش میکنم

من تموم سوالات را برای استاد فوروارد کرده ام. البته استاد ضمن اینکه سوالات را حتما خوانده اند دارند بصورت منظم و سلسله وار زحمت ارائه شو می دهند??

خوب این مبحث در مورد علل و نشانگان و راهکار های در مان اختلال خواندن یا هما ن دیسلکسیا تمام شد

فقط یک سری راهکار کلی هم هست مثل : …..

تمریناتی که می تواند خواندن را تقویت کند که تنها در مورد بچه های دیسلکسیا کار برد ندارد در مورد همه بچه ها قابلیت احرایی دارد برای بالا بردن مهارت آنها در خواند

*روخوانی

* روش چند حسی(فرنالد)

*خلاصه کردن کتاب درسی و یا کتاب داستان.

*نوشتن و خلق داستانهای کوتاه هر جند ساده و جند خطی

*تعریف داستانهای کوتاه

*پاسخ به سوالات هر داستان در انتهای آن

*وصل نقطه چین.

*کامل کردن کلمات ناقص.

* تمرینات ماز .

*نقاشی کشیدن و کپی کردن.

*تمرینات رمز گردانی.

 

*خواندن شعر،روزنامه و…

*تمرین و حفظ کردن حروف الفبا(در تمام پایه های مقطع ابتدایی و نه صرفا در پایه اول).بسیاری از دانش آموزان حتی در پایه های بالاتر ابتدایی ،قادر به خواندن حروف الفبا (البته از حفظ) نیستند! امتحان کنید!

*ترکیب صداها و ساختن کلمه.مانند: س-ا-ز =ساز .

*کامل کردن تصاویر ونیز بریدن و چسباندن تصاویر .

*بازی با دارت(جهت تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست).

*بازیهای فکری مانند حل جدول، پازل، حل معما و…

البته تمرینات تخصصی اختلالات خواندن هم هست که شاید در بعضی کتاب ها ببینید که خوب قابلیت اجرا در کلاس را ندارد و باید به صورت انفرادی و منظم اجرا شود

استاد داستان خلق کردن ( ذهنی ) اثر گذار هست ؟

البته

.در مورد خلاصه کردن کتاب، به صورت شفاهی باشه دیگه

عزیزم هر جیزی که باعث استخراج کلمه از خزانه واژگانی و یا القای کلمه به این خزانه شود موثر خواهد بود

شفاهی در ابتدا بله اما کم کم بخواهید بنویسند و بخوانند

یا نوشته های هم را بخوانند

یک سوال

نوشتن خلاصه کتاب بچه ها رو خسته نمیکنه که باعث دلزدگی و عجله در نوشتن و در نتیجه کم دقتی بشه؟

این مورد می تونه به صورت بازی اجرا بشه

یک داستان را گروهی خلاصه کنند از داستان های چند خطی شروع کنید

داستان های کوتاه را تایپ کنید به صورت جمله و برش بزنید بخواهید بعد از خواندن داستان حالا آنها را که شما خلاصه کردید کنار هم قرار بدهند و ….

میتوان داستان نا.تمام داد ادامه دهند

اما این راهکار ها در بحث نوشتن بیشتر کار برد دارند در در مان اختلال انشا و تقویت درک مطلب

قرینه مثل این حالت که شما کلمه را در ایینه می بینید

و وارونه مثل خط تقارن …

 

همچنین ببینید

فرم پیش ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳

یک دیدگاه

  1. Does it operate using VI3? We all havent modern up to now.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *